Friday, November 18, 2011

SEMANGAT LAMA



Nak berbicara mengenai motor di atas aku tak tahu sangat sebab bukan motor aku sebenarnya, ianya milik seorang kawan aku yang tinggal di Wakaf Mek Zainab.

Ada kata-kata menyebut "pengalaman orang lama, semangat orang baru". Memang benar orang lama mempunyai pengalaman yang pelbagai kerana mereka sudah hidup di dunia ini lebih lama dari orang muda. Jadi sebagai orang muda yang masih baru harus mengambil iktibar dan panduan daripada orang-orang yang lebih lama berada dalam sesuatu bidang itu. Janganlah kita berlagak seperti kita sudah mengetahui segala-galanya kerana itu lagi akan menunjukkan kebodohan diri kita sendiri.

Juga pernah melihat kata-kata ini daripada siapa tidak ku ingat. "orang lama yang berpengalaman akan sentiasa berkata mengenai perkara-perkara yang lepas manakala orang muda pula akan sentiasa berkata mengenai perkara-perkara yang akan dia lakukan"

2 comments:

Achik said...

perjuangan=semangat orang muda+pengalaman orang lama..InsyaAllah,molek2,takbirrr!!Allahuakbar..g jadi tuke masok,tuke sapu sampoh ko ore2 tuo nuh,=)

As Syabab Mujahidin said...

demo vintge mlek