Sunday, November 29, 2009

HAHAHA

BTN TIADA MANFAAT,HANYA DAKYAH PESONG SEMATA-MATA - harakahdaily

Tiada manfaat dan hanya dakyah untuk memesong pemikiran belia-belia semata-mata. Demikian kesimpulan yang dapat dirungkaikan mengenai kursus Biro Tata Negara (BTN).

Pembantu Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan,Dr Ahmad Yunus Hairi berkata, amat jelas program BTN merupakan alat Umno dalam menyebarkan dakyah kepada belia-belia yang menyertainya.

"Ramai pemimpin dalam kerajaan negeri kini yang pernah menyertai malah mengendalikan BTN dan daripada maklum balasnya kita yakin tiada manfaat jelas program sebegitu,"


Pertikaian ini menjadi topik utama di berita jam 8 malam tadi. Rata-rata semua orang tahu akan program BTN. Di tempat aku belajar juga tidak terkecuali yang mana mewajibkan semua pelajar menghadiri program tersebut. Jika tidak hadir, maka proses untuk graduate di universiti tidak akan lulus. Maka terpaksalah mengikuti juga program yang tidak tahu apa kejadahnya. Yang digembar-gemburkan program ini bertujuan untuk menaikkan semangat patriotik di kalangan rakyat Malaysia. Apakah semangat patriotik yang dimaksudkan? Lu pikir la sendiri!


Pengalaman semasa melalui program BTN :


Seharian terpaksa mendengar ceramah yang dianjurkan BTN. Dari pagi sampai ke petang. 3 slot ceramah. Aku tak ingat dah tajuk ceramah nya itu. Bagi aku sesetengah penceramah tu ok jugak la sebab tidak menyebelahi mana-mana pihak semasa ceramahnya. Tapi ada satu slot ceramah tu yang mana penceramah tu (tak ingat nama) yang menyuruh pelajar-pelajar mengaku siapa pernah terlibat dalam PRU ke 13 yang masih baru lagi ketika itu. Semuanya tidak mengaku sehinggalah dia membaca beberapa ayat (katanya hadis nabi) dan ayat2 psycho sikit dia tu menyebabkan ada la beberapa orang pelajar mengaku. Lalu dengan nada marah perkataan "you are bullshit" terkeluar dari mulut si penceramah tadi. Memang senyap la dewan tu seketika (pelajar2 yang tertidur pun terjaga). Banyak lagi la perkara2 yang tidak sedap didengar oleh telinga2 pelajar disitu diperkatakan oleh si penceramah tadi. Dan lebih menaikkan kemarahan aku ialah, apabila dia menghina orang2 Kelantan yang taksub dan bodoh kerana negeri itu memilih untuk berada di bawah tampuk kepimpinan ulama'. Maka setelah selesai slot bersama si penceramah itu, ada lah seorang kawan aku ni (orang Kelantan) yang keluar ke hadapan dan meluahkan perasaan tidak puas hati terhadap program ini dan meminta agar si penceramah tadi meminta maaf dengan orang2 Kelantan disitu. Memang berani jugak lah kawan aku ni. Namun si penceramah itu telah pun keluar dari dewan yang telah panas itu.


p/s : TU BARU SIKIT JAH. KAWE ADO JUGOK TANYO SAEN2 PASAL PROGRAM BTN NIH, MEME RESPON DYO X PUAH HATI BELAKO. BANYOK DOK MAPUH KO PIHAK PEMBANGKANG. JELAH LA MEME ALAT UMNO NOK HASUT RAKYAT GUNO PROGRAM BTN NIH

No comments: